صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس آسام
نوشته شده توسط : مجید زارعی

نخستین صندوق قابل معامله با نماد “آسام” امروز وارد فرابورس می شود

Print This Post

 

بر اساس گزارش راتین بورس به نقل از سنا

 

علی اسلامی بیدگی، مدیر صندوق آسام با بیان مطلب بالا گفت: صندوق‌های قابل معامله ریسک بسیار پایین‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم دارند و مردم از طریق خریداری آن می توانند بازدهی بالاتری از تورم بدست بیاورند.

وی ادامه داد: به دلیل بانک پایه بودن اقتصاد کشور سهم بازار سرمایه از پس اندازهای مردم بسیار پایین است و مردم علاقمندند که سرمایه خود را در بازار پول، مسکن و طلا سرمایه‌گذاری کنند.

اسلامی افزود: با توجه به جذب اندک مردم به بازار سرمایه به این نتیجه رسیدیم که افراد به این دلیل به سمت بازار سرمایه جذب نمی‌شوند که آشنایی کامل با این بازار نداشته و در مقایسه با کسانی که حرفه‌ای این بازار هستند از فرصت‌های معامله و قدرت تحلیل یکسانی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم بازار سرمایه را به صورت مستقیم تجربه کردند و چون تجربه موفقی نداشتند سرمایه گذاری آنها در بازار سرمایه تداوم نداشته است؛ لذا در این راستا نیاز به تدوین ابزارهای مالی جدید احساس شد تا افراد به بازار سرمایه جذب شوند.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری آرمان آتی خاطرنشان کرد: بر این اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری با همکاری سازمان بورس راه‌اندازی شد به طوری که در حال حاضر ۱۰۰ صندوق از انواع مختلف در بازار سرمایه تشکیل شده است که سه هزار میلیارد تومان دارایی تحت تملک دارد ولی این میزان کافی نیست برای اینکه عنوان کنیم منابع زیادی وارد بازار سرمایه شده است.

این فعال بازار سرمایه به اشکالات صندوق سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرد و افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نتوانسته‌اند منابع قابل توجهی را جذب کنند زیرا دسترسی جفرافیایی زیادی در سراسر کشور برای خریداری این صندوق‌ها وجود ندارد اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله توسط تمامی شرکت‌های کارگزاری در سراسر کشور قابل معامله شدن هستند و امکان معاملات بر خط آن‌ها نیز فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد‌:‌ یکی دیگر از نقص‌های سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بازار سرمایه این است که بعضا سرمایه گذاران در زمان تبدیل کردن سهم به وجه نقد با توقف نماد و یا صف فروش مواجه می‌شوند اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله حد نوسان نداشته و از طریق بازارگردان نقد شوندگی مردم را تضمین می کند.

به گفته اسلامی، ریسک نقدشوندگی باعث می شود تا افراد به بازار پول رجوع کنند اما اگر ابزاری تعریف شود که این ریسک را پوشش دهد مردم می توانند به بازار سرمایه جذب شوند که در حال حاضر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله به دلیل ضامن نقدشوندگی این ریسک برداشته شده و هر زمان که مردم اراده کنند می توانند وجوه خود را نقد کنند.

وی افزود: این مزیت باعث شده است که در دنیا مردم به طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری نکرده و از طریق نهاده‌های واسط وارد این بازار شوند.به طوری که در سال ۲۰۱۲ ، ۱۵ هزار میلیارد دلار دارایی، تحت مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق قابله معامله در بورس بود.

وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ساختار حقوقی مسنجم تری داشته و مردم می توانند به قیمت‌های بیشتر یا کمتر از NAV آن را معامله کنند. همچنین امکان دیگر این صندوق این است که در یک بستر تسویه وجوه معامله می‌شود و بستر آن با تسویه وجوه در سهام متفاوت است. این در حالی است که NAV این صندوق ها هر دو دقیقه یک بار به روز می شود و سرمایه گذاران در طول روز می توانند با توجه به این رقم خرید و فروش را انجام دهند.

اسلامی افزود: بنابراین این بستر در فرابورس و سپرده‌گذاری مرکزی فراهم شده تا مردم هر زمان که بخواهند بتوانند واحدهای صندوق را خرید و فروش کنند و قدرت بهتری در استفاده از منابع خود داشته باشند.

وی عنوان کرد: ‌این مزایا باعث شد تا با فراهم کردن بسترهای لازم، صندوق‌های قابل معامله را تاسیس کرده و توسعه دهیم که با تلاش فرابورس و سازمان بورس مقدمات راه‌اندازی این صندوق‌ها فراهم شد.

اسلامی عنوان کرد: مردم به دنبال کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند و بازار سرمایه می تواند فرصت مناسبی را برای این کار فراهم کرده و به افزایش اشتغال در کشور کمک کند.

به گفته اسلامی، صندوق‌های قابل معامله ریسک بسیار پایین‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم دارند و مردم از طریق خریداری آن می توانند بازدهی بالاتری از تورم بدست بیاورند.

 




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 844
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: